تعمیر داکت اسپلیت در اصفهان

داکت اسپلیت (Duct Split) یک سیستم تهویه مطبوع دارای توانایی تولید باد خنک و گرم (توسط کویل آبگرم یا هیت پمپ) است. این دستگاه به اسپلیت کانالی هم شناخته می­ شود. علت آن به کارگیری از کانال هایی از جنس گالوانیزه، فلکسی بل و یا پلی یورتان برای انتقال هوا به محیط می باشد. داکت اسپلیت کمی شبیه به کولرهای گازی است. با این تفاوت که به جای اسپیلت یا پنلی که روی دیوار نصب می شود و روکار است. یونیت داخلی توکار برای تهویه هوا در این سیستم استفاده می شود که از طریق دریچه ریزش هوا، باد تولید شده به محیط می رسد. باتوجه به پیچیدگی این دستگاه بسیار حائز اهمیت است که تعمیر داکت اسپلیت خود را به متخصصان بسپارید.

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت در حالت سرمایشی کارایی مشابه کولرهای گازی عادی دارد.بوسیله چگالش و تبرید هوای محیط را خنک می‌کند و توسط دمنده‌های قدرتی خود این هوای خنک شده را به داخل منتقل می‌کند. در حالت گرمایشی این دستگاه مثل شوفاژ عمل کرده. هوای محیط را وارد کانال‌هایی می­ کند و آن هوا را در مجاورت لوله‌های مسی آب گرم قرار داده و سبب گرم شدن هوای عبوری می‌شود. و درآخر به وسیله دمنده‌های تعبیه شده در دستگاه، این هوا به داخل منزل یا محل کار تزریق می‌شود.

این اسپلیت‌ها شامل دو تکه هستند. قسمتی در خارج از محیط و قسمتی دیگر آن در داخل محل مورد نظر که می‌تواند منزل یا محل کار باشد، نصب می­ شود.

داکت اسپیلت‌ها از نظر کارایی و بهینه بودن در مصرف انرژی از اسپلیت‌های عادی به مراتب بالاتر بوده. به زودی جای خود را در همه اماکن اداری و مسکونی باز خواهند کرد.

این نکته نیز قابل توجه است که تهیه و استفاده از داکت اسپلیت‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌های اولیه نسبت به چیلرهای کوچک و بزرگ برای محیط‌های اداری و منازل بسیار به ‌صرفه بوده. و در طولانی مدت هزینه‌های مصرف انرژی و هدر رفت آن را به طرز چشمگیری به حداقل می­رساند.

از برتری­ های داکت اسپلیت‌، استفاده از هوای برگشتی برای افزایش عملکرد دستگاه و مصرف بهینه انرژی از این طریق است. جمله معروفی است که می‌گوید: «همیشه هوای در جریان در محیط از هوای ثابت و ساکن تمیزتر و پاکیزده‌تر است.» بنابراین اغلب پیشنهاد می‌شود در هنگام رانندگی شیشه ماشین را مقداری پایین کشیده تا تبادل هوا صورت گیرد. پیرامون داکت اسپلیت‌ها هم همینطور است. این دستگاه هوای مطبوع و خنک را به محیط تزریق کرده و هوای گرم و کثیف را به خارج از محیط هدایت می‌کنند. تا تبادل هوای مناسبی را در محیط منزل یا محل کار ایجاد شود. این موضوع اهمیت زیادی در سلامت افراد خواهد داشت.

خدمات اسپلیت و داکت اسپلیت اصفهان

شما می توانید از طریق تماس تلفنی یا پر کردن فرم زیر درخواست پیش فاکتور خدمات داکت اسپلیت خود را دریافت نمایید.

انواع داکت اسپلیت

انواع داکت اسپلیت از نظر کارکرد کمپرسور به شرح زیر است:

داکت اسپلیت با کمپرسور دور ثابت

کمپرسور این نوع داکت اسپلیت همان‌طور که از نام آن پیداست، با دور ثابتی کار می‌کند. به این معنا که همواره برای سرمایش، به اندازه‌ی ثابتی برق مصرف می‌کند. مثلا اگر دمای اتاق ۳۰ درجه باشد و بخواهیم آن را با داکت اسپلیت به ۲۵ درجه برسانیم. کمپرسور با مصرف میزان ثابتی انرژی برق (مثلا ۱۵ آمپر) روشن شده و پس از رساندن دمای محیط به ۲۵ درجه، خاموش می‌شود. سپس در صورت بالا رفتن دمای محیط، دوباره روشن شده و همان میزان آمپر را مصرف می‌کند.

داکت اسپلیت اینورتر (Inverter)

داکت اسپلیت اینورتر مطابق با میزان سرمایش تولیدی آن یا اختلاف دمای محیط و ترموستات روی دستگاه، برق مصرف می‌کند. برای مثال اگر بخواهیم دمای اتاق را از ۳۰ به ۲۵ درجه برسانیم. زمانی که داکت اسپلیت را روشن می‌کنیم، کمپرسور شروع به مصرف برق می‌کند (مثلا از ۳ آمپر استارت میزند تا به ۱۵ آمپر برسد) تا درجه حرارت اتاق را به دمای موردنظر ما برساند. حال هرچه به دمای مورد نظر نزدیک‌تر می‌شود، کمپرسور با دور کمتری کار می کند. در نتیجه برق کمتری مصرف می‌کند؛ مثلا زمانی که به ۲۶ درجه می‌رسد شاید ۴ آمپر برق مصرف کند. اما بر خلاف داکت اسپلیت معمولی، هیچ گاه کاملا خاموش نمی‌شود.

این موضوع باعث می شود تا مصرف برق دستگاه کاهش پیدا کند. در واقع یکی از راه های کاهش مصرف برق داکت اسپلیت خرید داکت اسپلیت اینورتر می باشد.

سرویس  داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها همچون تمام وسایل دیگر در بازه‌های زمانی مشخص نیاز به سرویس دارند. قطعاً سرویس این قبیل دستگاه‌ها توسط سرویس کار داکت اسپلیت زبده باعث افزایش طول عمر دستگاه و بازدهی بیشتر شده. و تا حد زیادی از بروز خرابی در کوتاه مدت جلوگیری می‌کند.

سرویس داکت اسپلیت معمولا با انجام بررسی و باز کردن روزنه‌های گرفته شده در کانال‌های داکت اسپلیت توسط یک سرویس کار داکت اسپلیت با تجربه  آغاز شده بعداز بررسی لوله‌های مسی میان هواساز و کندانسور دستگاه جهت بررسی عدم وجود نشت در لوله ادامه پیداکرده. و سپس با بررسی کمپرسور و تمیز کردن آن پایان می‌یابد. سرویس کار، کمپرسور برد اصلی، فن و باقی قسمت­ های مربوطه را بررسی و تست می‌کند. تا در صورت ایراد، عیب برطرف شده یا در صورت نیاز قطعه مورد نظر تعویض شود. پیشنهاد می‌شود که این سرویس هر شش ماه یک بار و قبل از استفاده در فصول گرم و سرد سال انجام شود تا دستگاه بهترین عملکرد خود را ارئه دهد.

تعمیر داکت اسپلیت

در صورت بروز عیب در دستگاه و عدم توانایی شما در حل مشکل، باید این کار را به متخصصان حرفه‌ای و تعمیر کار داکت اسپیلیت بسپارید. معمولا بخش‌های هواساز و کندانسور داکت اسپلیت نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند که توسط افراد حرفه‌ای و متخصص این بخش‌ها به راحتی قابل تعمیر هستند. کندانسور (یونیت خارجی داکت اسپلیت‌ها) شامل لوله‌کشی، کمپرسور و… می‌باشد و همچنین هواساز یا (یونیت داخلی) نیز شامل فن، فیلتر، برد اصلی و… است که در زمان تعمیر باید همه آنها یک به یک توسط تعمیرکار داکت اسپلیت بازبینی و آزمایش شوند.

تیم تخصصی و حرفه ای تابش تاسیسات فرتاک با داشتن بیش از 15 سال سابقه و بهره گیری از متخصصات باتجربه در خدمت شما عزیزان است تا در این شرایط سخت اقتصادی با هزینه به صرفه و در حداقل زمان ممکن مشکلات دستگاه داکت اسپلیت شما را بر طرف نماید.

داکت اسپلیت دارای بخش‌های مهمی است که هرکدام نقش ویژه‌ای در کارایی دستگاه دارند:

کمپرسور

همانگونه که در تعمیر چیلر بیان شد؛ یکی از قطعاتی که نقش بسزایی در سیستم های تهویه مطبوع مانند داکت اسپلیت دارد کمپرسور می باشد. کمپرسور قلب دستگاه شماست. کار این بخش مکش گاز از اواپراتور و متراکم کردن آن و بعد پمپاژ آن به طرف کندانسور می باشد.

کندانسور

کندانسور یکی دیگر از قطعات فوق العاده مهم سیستم داکت اسپلیت است، که گرمای گاز مبرد را جذب کرده و این گرما را از یونیت خارجی به محیط منتقل می­کند. این بخش از لوله های مسی ساخته شده از پروسه خنک کننده سیستم می­ باشد.

اواپراتور

آخرین مرحله از فرآیند خنک کننده اواپراتور است. در بخش یونیت داخلی قرارگرفته که نقش خنک سازی هوا را به عهده دارد. مبرد به صورت مایع از کندانسور و به اواپراتور می آید تا دوباره به به گاز تبدیل شود و اجازه می دهد چرخه سرمایش به ابتدا بازگردد.

شیر انبساط

وظیفه کنترل مقدار مایع ورودی به اواپراتور برعهده شیر انبساط است. شیر انبساط داکت اسپلیت فشار را از مبرد مایع خارج می­کند تا تغییر حالت از مایع به بخار موجود در اواپراتور فراهم شود.

فیلتر

اگر به تازگی متوجه شده اید که داکت اسپلیت شما اتاق را مانند گذشته خنک نمی کند ، این امکان وجود دارد که مشکل از فیلترها باشد. اگر به طور مرتب فیلترها را تمیز نمی کنید. خاک و گرد و غبار روی آنها ایجاد می شود و مانع از خنک کردن می شود.

خازن

خازن ها برای تغذیه موتورهای کمپرسور و فن سیستم سرمایش و گرمایش به استفاده می­ شوند و دائما در حال کار هستند. آنها برای افزایش قدرت در زمان استارت دستگاه به کار می رود و معمولا به علت زیاد استارت زدن و بالا رفتن آمپر کمپرسور خراب می شوند.

ترموستات

ترموستات ها شامل سنسورهایی هستند که به شما اجازه می دهند دمای مورد نظر خود را در اتاق تنظیم کنید. تا زمانی که درجه حرارت به حد مطلوبی که در ترموستات وارد کرده اید برسد. داکت اسپلیت همچنان به خنک شدن هوا ادامه می دهد. سنسور موجود در ترموستات به محض سرد شدن دمای اتاق به آن سطح سیستم داکت اسپلیت را مطلع می کند و آن برای مدتی از کار می افتد. سپس ، هنگامی که دمای هوای داخل اتاق بالا می رود ، داکت اسپیت دوباره شروع به کار می کند.

 

بیشترین درصد خرابی های دستگاه داکت اسپلیت مربوط به کدام بخش است؟

تعمیر برد اصلی     12%

تعویض خازن        33%

رفع نشتی لوله ها   21%

تعمیر کمپرسور      16%

تعمیر فن بلوور      4%

سایر خدمات         14%

شستشوی داکت اسپلیت

هنگام استفاده از داکت اسپلیت‌ها، ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد شود. برای رفع آن معمولا باید اقدام به تعویض فیلتر یا شستشو نمود یا کندانسور را بررسی کرد. تا حیوان کوچکی در داخل آن نمرده باشد. در هر دو صورت لازم است که هر چند وقت یک بار شستشو توسط سرویس کار داکت اسپلیت انجام شود. دقت داشته باشید که قبل از شستشو داکت اسپلیت به برق وصل نباشد و در زمان شستشو نیز توجه شود تا به قطعات دیگر آسیب وارد نشود. البته ما توصیه می‌کنیم که این قبیل کارها را به متخصصان بسپارید تا از آسیب رسیدن به دستگاهتان جلوگیری شود.

مزایای شستشوی داکت اسپلیت:

  • بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان
  • افزایش راندمان داکت اسپلیت
  • کاهش گرد و غبار و آلاینده ها در محیط
  • نرم و بی صدا کار کردن داکت اسپلیت
  • افزایش قدرت پرتاب باد داکت اسپلیت

شارژ گاز دستگاه داکت اسپلیت

در مواقعی ممکن است، دلیل عدم عملکرد مناسب داکت اسپلیت‌ها نبود یا کمبود گاز در آنها باشد. که باید آنها را با گاز مناسب و توسط یک تعمیرکار داکت اسپیلیت مجرب مجددا شارژ کرد تا کارایی بهتری را از خود نشان دهد. دو شیری که در انتهای پایین یونیت خارجی وجود دارد. یکی برای تامین گاز فشرده از یونیت خارجی به یونیت داخلی و دیگری برای دریافت گاز برگشتی از یونیت داخلی است. ابتدا، هر دو شیر بسته است. در حین شارژ گاز ، هر دو سوپاپ به آرامی باز می شوند. با این کار مبرد در کل سیستم تهویه مطبوع از جمله یونیت داخلی، خارجی و لوله مبرد توزیع می شود. چون باید به میزان استانداردی گاز به داخل محفظه تزریق شود، این کار تخصصی است و باید توسط افرادی ماهر و تعمیر کار داکت اسپلیت متخصص انجام شود.

تعمیرکاران حرفه‌ای ما این کار را در زمان سرویس دوره‌ای یا در مواقع تعمیر داکت اسپلیت شما در صورت نیاز به بهترین نحو انجام خواهند داد. به یاد داشته باشید که با توجه به اهمیت زیاد میزان مناسب شارژ گاز داکت اسپلیت‌ها، اگر این میزان به درستی تنظیم نشده باشد، ممکن است پنل داکت اسپلیت یخ بزند، باد گرم تولید کند، صدای بد ایجاد کند، کمپرسور به درستی کار نکند و حتی بسوزد و خسارت زیادی را به دستگاه شما وارد کند. همچنین استفاده از گازهای اصلی و باکیفیت نیز می‌تواند نقش مهمی در سلامت و کارایی دستگاه ایفا کند.

برندهای مختلف داکت اسپلیت

برندهای زیادی از داکت اسپلیت‌ها در بازار ایران وجود دارد، ولی می‌تواند مهمترین آنها را که تعمیرکاران متخصص و حرفه‌ای ما تجربه بالایی در تعمیر و سرویس آنها دارند عبارت اند از:

ال جی – ساسونگ – میتسوبیشی – مدیا – گرین – هایسنس – جی پلاس – اُجنرال – گری – و…

مشکلات متداول در تعمیر داکت اسپیلیت

داکت اسپلیت محیط را خنک نمی‌کند.

دلایل گوناگونی برای خنک نکردن محیط توسط داکت اسپلیت وجود دارد. که از مهمترین آنها می‌توان به اختلال در کمپرسور، قرارگیری یونیت خارجی در معرض آفتاب، کثیف شدن فیلترها، نشت در لوله مسی، سوختن قطعات موجود در برد، تخلیه گاز، خرابی در ترموستات، خرابی فن و عدم سرویس در بلند مدت اشاره کرد. به علت وجود دلایل مختلف، احتمالا بررسی و رفع عیب آن توسط شما امکان‌پذیر نیست. اگر هر یک از موارد یادشده به طور واضح و مشخصی قابل مشاهده بود، و خودتان توانایی رفع آن را دارید. در اسرع وقت اقدام کنید. تا دستگاه دچار آسیب بیشتری نشود ولی درصورتی که این توانایی را در خود نمی‌بینید حتما از طریق تماس با کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت کرده و کار را به تعمیرکار داکت اسپلیت ماهر ما بسپارید.

داکت اسپلیت سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند.

شل بودن پیچ‌و‌مهره‌ها میتواند یکی از دلایل آن باشد که معمولا با سفت کردن آنها این مشکل برطرف می‌شود. همچنین برخورد فن با سیم یا سایر بخش نیز می‌تواند یکی دیگر از علل این مسئله باشد. که با کنار کشیدن آن بخش می‌تواند این مشکل را نیز حل کرد.

خروجی هوای داکت اسپلیت یخ می‌زند.

هنگامی که فن خراب باشد، باد سرد تولید شده را به بیرون انتقال نمی­دهد و همین امر باعث می‌شود تا هوای خنک در همان بخش ثابت باقی‌مانده و باعث یخ‌زدگی بخش خروجی هوای سرد تولید شده شود. در این صورت باید فن را تعمیر یا در صورت نیاز تعویض نمود. اگر شما قادر به انجام این کار نباشید، باید این کار را به متخصصان و تعمیر کار داکت اسپلیت کاربلد بسپارید تا این ایراد را برطرف کنند.

قیمت و هزینه تعمیر و سرویس داکت اسپیلیت

همانطور که مطلع هستید، تعمیر لوازم برقی با توجه به دستمزد و تعویض یا تعمیر قطعه معیوب می‌تواند متفاوت باشد. قطعاً در صورتی که قطعه‌ای نیاز به تعویض نداشته باشد و تعمیر آن امکان‌پذیر باشد،تعمیرکار داکت اسپلیت آن قطعه را تعمیر می­کند تا هزینه تعمیر به حداقل برسد. ولی اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض داشته باشد، علاوه بر دستمزد، هزینه تعویض قطعه نیز بر روی هزینه کلی تعمیر اضافه خواهد شد. البته جای نگرانی نیست، چون تعمیرکاران حرفه‌ای ما تا آنجا که مقدور باشد از تعویض قطعه خودداری کرده و تلاش می‌کنند تا قطعات معیوب را به بهترین شکل تعمیر کنند.

اگر در جایی نیاز به تعویض قطعات بود، ما با فروشندگان قطعات لوازم خانگی در ارتباط هستیم. و می‌توانیم این قطعات را در اسرع وقت و با کمترین قیمت بازار تهیه و برای دستگاه شما عزیزان استفاده کنیم تا هزینه‌های تعمیر شما به حداقل برسد. این نکته را باید در نظر بگیریم که تعویض و تعمیر قطعات برند های مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال سرویس و تعمیر داکت اسپلیت گرین با مثلا تعمیر داکت اسپلیت ال جی متفاوت می باشد.

ما در کنارتان هستیم

با توجه به حساس بودن قطعات و اتصالات دستگاه داکت اسپلیت و عدم آشنایی با آنها ممکن است دستکاری غیرحرفه‌ای آن سبب ایجاد صدمات بیشتر و خسارات جبران ناپذیری گردد. پس توصیه می‌کنیم، علاوه بر سرویس دوره‌ای آن هم به شکل منظم و در بازه‌های 6 ماهه، حتما در زمان ایجاد عیوب در بخش سرمایشی یا گرمایشی دستگاه از تعمیرکاران کاربلد ما در این زمینه استفاده کنید.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با سیستم داکت اسپلیت تهیه شده است. امیدواریم نیاز شمارا برطرف کرده باشد

    پاسخ
  • سلام
    برای ساختمانی با مساحت ۱۱۰ مترمربع شما داکت اسپلیت با چه ظرفیتی توصیه میکنید؟

    پاسخ
    • سلام. بسته به شرایط ساختمان، طبقه، میزان آفتاب خوردن ساختمان دارد. لطفا جهت دریافت راهنمایی بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up