تعمیر هواساز در اصفهان

تعمیر هواساز این روزها امری مهم و پرچالشی است. دستگاه هواساز جزو تجهیزات تهویه مطبوع شناخته می­ شود. که برای فیلتر نمودن، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، کنترل سرعت، جهت و توزیع هوای ورودی به ساختمان، آپارتمان، سوله صنعتی و یا هر نوع ساختمان دیگری است. و به همین خاطر از نظر کاربرد به انواع هواساز ساختمانی (نوع آپارتمانی یا همان هواساز خانگی و غیره) و نیز هواساز صنعتی دسته بندی می شود. این دستگاه این توانایی را دارد تا هر نوع تغییر دما و رطوبت را شناسایی کند. و با توجه به میزان کاهشی یا افزایشی بودن آن، شرایط آب و هوایی مطبوعی را برای آن مکان ایجاد نماید.

تعمیر هواساز اصفهان

تیم تخصصی تابش تاسیسات فرتاک این تخصص و توانایی را دارد. که هواساز های شما را به راحتی و با کمترین قیمت سرویس یا تعمیر کند تا شما بتوانید زمستانی گرم و تابستانی خنک را تجربه کنید. و از هوای مطبوع ایجادشده توسط این هواساز ها لذت ببرید. شما می توانید از طریق تماس تلفنی یا پرکردن فرم زیر درخواست پیش فاکتور خدمات داکت اسپلیت خود را دریافت نمایید.

چگونگی کارکرد هواساز

سیستم هواساز به همراه دستگاه های سرمایشی مانند چیلر ، دستگاه های گرمایشی مانند بویلر و یا دستگاه های سرمایشی گرمایشی مانند GHP , VRF و غیره مورد استفاده قرار می­ گیرد. به علت اینکه هواساز دستگاه تولید کننده حرارت و برودت نیست. بلکه فقط دستگاه توزیع کننده هوای سرد و گرم است. به این مفهوم که آب در دستگاه چیلر، سرد و در دستگاه بویلر، گرم شده و با پمپ به کویل های (لوله های مسی فین دار) هواساز پمپاژ می شود. پس از آن بوسیله یک فن، هوای تازه از اطراف کویل ها (لوله های مسی فین دار) دمیده شده. و در اثر برخورد هوا با سطح سرد یا داغ کویل ها، هوا گرم یا خنک می­شود. معمولا قبل از کویل ها عمل فیلتر نمودن هوا انجام می­ شود. تا علاوه بر ایجاد هوای پاک از تجمع ذرات معلق و رسوب روی کویل­ ها جلوگیری شود.

ضمن اینکه وقتی دستگاه در حالت سرمایشی کار می­کند و آب سرد ارسالی از طرف چیلر در کویل دستگاه جریان دارد به سبب تماس هوا با سطح سرد کویل، رطوبت هوا به شکل قطرات آب درآمده و از یک مسیر تخلیه می شود و بدین ترتیب رطوبت هوا نیز کمتر می­شود. دقت داشته باشید هوای سرد یا گرم شده خروجی از این دستگاه با کانال کشی به نقاط مختلف سالن صنعتی یا ساختمان مورد نظر فرستاده شده و در همه جا دمایی یکسان خواهد داشت.

هواساز در چه اماکنی پیشنهاد می‌شود؟

هواساز برای هر بخشی از ساختمان و اماکن دیگر مانند بیمارستان ها را فراهم می کند و با استفاده از فیلتر های متعدد در سلامتی و ایمن ماندن افراد نقش مهمی دارد. این دستگاه اغلب در ساختمان های تجاری و صنعتی متوسط ​​تا بزرگ، ادارات، سینماها، رستوران‌ها، هایپرمارکت‌ها، مساجد، بانک‌ها، موزه‌ها، تالارهای بورس، هتل­ها و بیمارستان ها استفاده می­شوند و معمولاً در طبقات، پشت بام یا زیرزمین نصب می شوند تا بیشترین میزان بهره وری را تضمین کنند و دسترسی برای تعمیر و سرویس هواسازها به راحتی امکان پذیر باشد.

هواساز هوای تازه را به اتاق می دهد، هوا را از بیرون می گیرند، آن را فیلتر و بازسازی می کنند و با استفاده از کویل گرمایشی و سرمایشی به دمای دلخواه می رساند بنابراین در جاهایی که نیازهای بهداشتی برای کیفیت هوا بیشتر است می­تواند بهترین کارایی را داشته باشد.


اجزای تشکیل دهنده هواساز

تعریف دستگاه هواساز در استاندارد 430-2009 ANSI/AHRI  گفته شده است: «مجموعه ای بسته و در واقع پکیجی متشکل از یک فن یا فن­ها و سایر تجهیزات لازم برای انجام یک یا چند مورد از عملکردهای گردشی، فیلتر کردن، گرمایشی، خنک کننده، مرطوب کننده، رطوبت زدایی و اختلاط هوا…» می باشد. هواسازها برای ایجاد هریک از کارایی های مد نظرما از اجزایی مثل کویل های گرمایشی و سرمایشی، فیلترها، فن­ها، دمپرها، لرزه گیر ها، رطوبت زن و … تشکیل شده اند. ما در این بخش سعی می­کنیم اجزا و قطعات اصلی هواساز را معرفی کرده در مورد هریک توضیح مختصر و مفیدی بدهیم.

هریک از اجزا دارای کارایی و مدل های متفاوتی هستند برای مثال در هواسازها فیلتر های مختلفی از جمله فیلتر هپا و فیلتر کیسه ای و … یا فن های مختلفی از جمله فن سانتریفوژ و پلاگ فن­ها و یا فیلتر های مختلفی قرار دارند که بستگی به نوع و کاربری محل استفاده ما از هواساز متفاوت هستند و همچنین تعمیر و سرویس هواساز ها در بخش های مختلف دانش فنی و تجربه بالایی می­طلبد.

بدنه هواساز

محفظ ه­ای است که دربرگیرنده سایر اجزای هواساز (AHU) است که عموماً از ورقه های آهنی ضد زنگ ساخته شده و برخی از آنها برای جلوگیری از خوردگی رنگ می شوند. در قسمت هایی که فن ها و کویل قرار دارند، از فوم پلی اورتان یا PU به اندازه 1-2 اینچ برای عایق کاری استفاده می شود و در هواسازهای هایژنیک فولاد ضد زنگ Stainless Steel به کار می­رود تا از تراکم روی پنل جلوگیریکند. در صورت متراکم شدن آب نیز برای احتیاط از ظرف تخلیه استفاده می شود.

فن موتور هواساز

فن هواساز برای گردش هوا به قسمت های مختلف و بخش های ساختمان استفاده می شود. انواع معمولی فن های موجود عبارت­انداز فن سانتریفیوژ فوروارد (فن‌ گریز از مرکز با پروانه خم به جلو) و فن سانتریفیوژ بکوارد (فن‌ گریز از مرکز با پروانه خم به عقب). انتخاب فن به حجم هوا و فشار استاتیک مورد نیاز سیستم بستگی دارد. برای انجام این انتخاب طراح سیستم از یک نرم افزار تخصصی استفاده می کند.

کویل سرمایشی و گرمایشی

برای گرم و خنک کردن و رطوبت زدایی هوا، از کویل­ها استفاده می شود. در کویل های سرمایشی هر دو کویل خنک­کننده DX (انبساط مستقیم) و خنک کنندهCW  (آب سرد) طبق طراحی سیستم به کار می­رود. این کویل ها در ردیف هایی با فاصله باله ­های مختلف قرار گرفته اند و از پره های آلومینیومی و لوله های مسی استفاده شده است. از پره­های آبدوست مقاوم در برابر خوردگی نیز به دلیل هزینه کمتر و مقاومت کمتر در برابر سرعت هوا مورد استفاده قرار گرفته می­شود.

فیلتر های هواساز

کاربرد فیلترها، حذف ذرات و آلاینده ها در اندازه های مختلف از هوا است. نوع فیلتر هوای استفاده شده به کاربرد سیستم بستگی دارد. “فیلتر پنل” به شکل مسطح و مستطیلی است و کمترین میزان فیلتراسیون با راندمان پایین را میسر می­کند که برای صنعت تهویه مطبوع قابل قبول است.”فیلتر هپا” بسیار عملکرد بالایی دارد و قادر است بازدهی تا 99.97 درصد را به دست آورد و ذرات ریز و باکتری های موجود در هوا را حذف می کند. “فیلتر الکترواستاتیک” برای حذف ذرات هوا با استفاده از الکترودهای با بار بالا که هوا را یونیزه می کنند کاربرد دارد. “فیلتر کیسه ای” قادر است ذرات گرد و غبار را از بین ببرد و پس از استفاده دور ریخته می شود.

محفظه اختلاط هواساز

این محفظه دارای ورودی های هوا است که به دمپرها متصل می شود. در آن هوای بیرون و هوای برگشتی با هم مخلوط می‌شوند تا نسبت درستی از هوا برای توزیع در فضایی که قرار است تهویه شود فراهم شود.

دمپر هواساز

دمپر هواساز (دمپر کانالی) صفحه متحرکی است که در کانال قرار گرفته و جریان هوا، میزان و دبی هوا را تنظیم می­کند و آن را به بخش های خاصی هدایت می­کند. دمپرها معمولاً در سیستم های منطقه بندی یا “کنترل منطقه” استفاده می شوند.

انواع دستگاه هواساز

انواع هواساز را می­توان به روش های مختلف و در دسته بندی­های متفاوت قرار داد که عمده ترین آنها عبارتنداز :

۱ . وجود یا عدم وجود مکانیزم بازیافت حرارت اتلافی (هیت ریکاوری) در راستای کاهش مصرف انرژی

۲ . طراحی شدن یا نشدن انواع دستگاه هواساز به شکل بهداشتی (هایژنیک) جهت کاربرد در محیط های بهداشتی مثل بیمارستان ها

۳ . طراحی به صورت غیر فول فرش (No Full Fresh) یا فول فرش (Full Fresh) با تعبیه یا عدم تعبیه دریچه بازگشت هوا و محفظه مخلوط کننده


تعمیر هواساز

همانطور که اطلاع دارید، تعمیر هواساز ها نیازمند تخصص و مهارت بالایی است. به همین علت، افراد آماتور و غیرحرفه‌ای توانایی تعمیر آن را ندارند. پس توصیه می‌کنیم که برای سرویس یا تعمیر این دستگاه‌ها حتماً از متخصصان و تعمیرکاران حرفه‌ای برای استفاده کنید تا دچار خسارات جبران‌ناپذیری نشوید.

امروزه هزینه تعمیر دستگاه‌ها افزایش یافته است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که از سرویس‌های دوره‌ای برای هواساز خود استفاده کنید تا متحمل هزینه‌های گزاف تعمیرات نشوید.

ایرادات متداول در تعمیر هواساز

با توجه به نکات یادشده بهتر است تعمیر هواساز را به کاردان بسپارید. با این حال ما در این جا سعی خواهیم کرد برخی از مشکلات رایج را برایتان شرح دهیم تا در صورت امکان بتوانید عیوب مربوطه را شناسایی کنید یا اگر قادر بودید آن‌ها را نیز رفع نمایید.

هواساز سرمایش یا گرمایش کافی ندارد

یکی از دلایل این مسئله می‌تواند مسدود بودن یا کثیف بودن فیلترهای هوای هواساز شما باشد. اگر برایتان مقدور است، این فیلترها را باز و بررسی کنید و در صورت کثیف بودن یا مسدودیت، آن‌ها را تمیز یا تعویض کنید، گامی رو به جلو برداشته‌اید. البته دلیل دیگری هم می‌تواند باعث بروز این مشکل شود؛ به عنوان مثال، آلودگی در سیم‌پیچ‌ها یا یخ‌زدگی یا نشتی.

تسمه‌های هواساز به خوبی عمل نمی‌کند

توجه داشته باشید تسمه‌های هواساز یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در زمان سرویس ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. برای افزایش کارایی هواسازها باید تسمه‌ها را هر چند وقت یک بار از نظر پارگی و پوسیدگی بررسی کرد. این تسمه‌ها با توجه به حرکت مداوم پس از مدتی دچار فرسودگی می‌شوند و امکان دارد خاصیت کشسانی خود را از دست بدهد و موتور به خوبی کار نکند. به همین منظور، سعی کنید به محض مشاهدۀ خرابی در تسمه‌ها یا شل شدن آن‌ها در اسرع وقت نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

عدم حرکت فن دمنده

دقت کنید، باید در بیشتر مواقع ولتاژ فن هواساز را کنترل کرد و یا بعضی مواقع وجود گرد و غبار زیاد می‌تواند سبب خرابی و حتی سوختن فن هواساز شود. به همین علت، تعویض فیلترها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارهایی است که باید بصورت دوره‌ای برای هواسازهای خود باید در نظر بگیرید. اگر این مشکل با تمیز کردن برطرف شد که هیچ. در غیر این صورت، باید با متخصصان تابش تاسیسات فرتاک تماس بگیرید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.

استشمام بوی کپک‌زدگی در هوا

عدم تعویضِ به موقع فیلترهای هوا در هواساز موجب این امر شده. به همین دلیل معمولاً با تمیز کردن یا تعویض آن‌ها این موضوع به راحتی حل می‌شود.

پره‌های فن هواساز به خوبی عمل نمی‌کند

پره‌های فن هواساز باید بتوانند بدون برخورد با قسمتی از بدنه یا بخش‌های دیگر ورودی یا خروجی دستگاه به راحتی بچرخند. در صورتی که این حرکت دچار مشکل شود، باید در اسرع وقت نسبت به تمیز کردن یا تعمیر آن اقدام کرد، زیرا عدم تعمیر به موقع آن می‌تواند آسیب جدی به دستگاه وارد کند.


سرویس هواساز

سرویس هواسازها اهمیت بسیاری دارد، زیرا مانند بسیاری از دستگاه‌ها با سرویس‌های دوره‌ای و به موقع آن‌ها می‌تواند از بروز خرابی‌های جدی و گسترده پیشگیری کرد. به همین علت، از نظر اقتصادی نیز بسیار با صرفه‌تر از تعمیر آن‌ها خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا سرویس هواسازها به صورت دوره ای را هرگز فراموش نکنید تا با کم‌ترین هزینه حداکثر بازدهی را از این دستگاه داشته باشید و کار را به تعمیر هواساز نرسد.

موقع سرویس هواساز هریک از بخش ها بصورت جداگانه سرویس و عملکرد آنها بررسی می­شوند. بطور کلی دو بخش از دستگاه هواساز در هنگام سرویس بسیار اهمیت دارند: فن “موتور هواساز” و “فیلترهای هواساز”.

ما در اینجا بررسی کلی و چگونگی سرویس هواساز در این دو بخش مهم را توضیح خواهیم داد.

فن موتور هواساز

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های یک هواساز موتور آن است که ، برای نگهداری آن باید دقت زیادی به خرج داد زیرا بروز خرابی یا ایراد در آن می‌تواند کل سیستم را دچار اختلال کند. قبل از هر چیز باید خاطر نشان کنیم که مانند سایر بخش‌ها و قطعات هواساز که گفته شد، باید تمیز و عاری از گرد و خاک و آلودگی‌های مختلف باشد، و همیشه و در همه حال تمیز و پاکیزه نگهداری شود تا بتوان از آن حداکثر بازدهی را دریافت کرد. هم‌چنین گریس‌کاری بلبرینگ‌ها را نیز نباید فراموش کرد. البته در برخی از سیستم‌های هواساز الکتروموتورها نیاز به روغن‌کاری ندارند، ولی در برخی دیگر این مسئله باید به صورت دوره‌ای انجام شود.

فیلتر های هواساز

عموماً فیلترهای مختلفی در هواسازها استفاده می‌شوند تا بوسیله آن از ورود گرد و غبار، حشرات و ذرات معلق در هوا جلوگیری شود. علاوه بر استفاده از این نوع فیلترها در خود هواساز، این امکان وجود دارد تا شما فیلترهای دیگری نیز مانند فیلترهای کیسه‌ای، کاغذی و نمدی به این هواسازها اضافه کنید تا کیفیت هوای خروجی کیفیت بالاتری داشته باشد.

دقت داشته باشید نظافت یا تعویض به موقع فیلترهای هواسازها همانند سرویس VRF یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث سرویس و نگهداری هواسازها است. این مسئله زمانی بیشترین اهمیت را پیدا می‌کند که از این هواسازها در بیمارستان‌ها استفاده شود. همان طور که می‌دانید، مقاومت بدن بیماران به علت وجود عوامل مختلف بیماری‌زا کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند. به همین علت، آسیب‌پذیری این بیماران افزایش پیدا خواهد کرد. همینطور وجود بخش‌های مختلف بیمارستان و وجود خروجی‌ها و ورودی‌های مشترک در استفاده از دستگاه‌های تهویۀ مطبوع هوا باعث می‌شود تا این مراکز به نوعی به یکدیگر در ارتباط باشند و در معرض آلودگی قرار بگیرند. لذا، کارکرد درست این دستگاه‌ها می‌تواند از آسیب‌های جدی در محیط بیمارستان‌ها جلو‌گیری کند.

روشن است که سرویس‌های دوره‌ای منظم در بازه‌های کوتاه چه میزان می‌تواند در حفظ سلامت هم‌وطنان ما نقش پر رنگی داشته باشد. متخصصان تابش تاسیسات فرتاک این نوید را به شما می‌دهد تا با مرغوب‌ترین قطعات مصرفی و غیرمصرفی همراه با نیروی ماهر و متخصص خدمات راه اندازی، تعمیر سرویس هواسازهای شما را بر عهده بگیرند تا با خیالی آسوده به کار و زندگی خود بپردازید.

تاثیر سرویس هواساز بر عمکرد و راندمان آن

افزایش عملکرد فن موتور هواساز         65%

تصفیه هوای خروجی توسط فیلترها     70%

جلوگیری از هزینه های بالای تعمیرات  80%

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up